In Engeland drinken ze graag thee. In Italië koken ze veel pasta. En in Hong Kong wonen mensen zo klein, dat ze elke kans om ruimte te besparen met twee handen aangrijpen. Waaróm de Quooker aanslaat in een land, is per land verschillend. Feit is dat tot nu toe elke introductie een succes is geworden: het aantal Quooker-gebruikers neemt wereldwijd elke dag toe.
Van Rotterdamse uitvinding naar internationaal succes
Quooker is hard bezig de wereld te veroveren. Op dit moment zijn we in veertien landen actief. Overal waar we ons vestigen, wordt de kraan die alles kan een hit.

Bas Zetteler is global business development manager bij Quooker. Hij reist heel wat af om af te tasten waar Quooker potentie heeft. ‘Je kijkt naar het volume van een land: hoeveel mensen wonen er? Wat is het gemiddelde inkomensniveau? Hoe is de markt voor keukenapparatuur? Hoe is de eetcultuur? Soms geeft iets heel anders de doorslag, zoals de drinkwaterkwaliteit. Laat die te wensen over, dan heeft een Quooker met een CUBE een duidelijke toegevoegde waarde.’
Als we besluiten onze kranen in een land te introduceren, openen we daar altijd een vestiging, met een eigen technische dienst. ‘Dat is heel belangrijk voor ons,’ zegt Bas. ‘We willen dat onze klanten, overal ter wereld, op de best mogelijke service kunnen rekenen.’
Bij de introductie in een nieuw land komt veel werk kijken, vertelt hij. ‘Soms moet het product worden aangepast aan de technische standaarden in het betreffende land. En er zijn communicatiemiddelen nodig in de taal van het land, zoals een website en een brochure.’
Op welke landen hij zijn pijlen gericht heeft, houdt Bas nog even stil, maar dat Quooker de wereld gaat veroveren staat voor hem vast. ‘In het ene land gaat het sneller dan het andere, maar uiteindelijk wordt het overal een succes.’ Hoe dat komt? Volgens Bas is het simpel: ‘Mensen zijn overal min of meer hetzelfde. Het gemak, de kwaliteit en de service trekt iedereen over de streep.’
‘Het gemak, de kwaliteit en de service trekt iedereen over de streep.’