Overslaan naar content

Zo doet Quooker het in Duitsland. Landenmanager Daniel Hörnes vertelt.  

Duitsland hoort bij de drie landen waar we de meeste Quooker systemen verkopen. En dat terwijl de Duitse consumenten doorgaans niet vooraan staan bij het omarmen van keukeninnovaties, zegt landenmanager Daniel Hörnes. 

Daniel Hornes

‘We hebben tegen dealers gezegd: this is not just a tap.’ 

Inmiddels hebben 200.000 mensen in Duitsland een Quooker. In 2013, toen Daniel Hörnes bij Quooker aantrad, was dat wel anders. ‘Niemand kende het product, laat staan het merk Quooker,’ vertelt de landenmanager die de kokendwaterkraan from scratch in de markt heeft moeten zetten. ‘Dat viel niet mee want de Duitse consument is vrij conservatief. Ze staan minder open voor nieuwe dingen dan bijvoorbeeld de Nederlanders. Duitsers kijken graag de kat uit de boom, zeker als het om keukeninnovaties gaat.’  Niet zomaar een kraan 

Daniel koos voor een strategie die zich primair richt op de keukendealers. ‘We zagen dat de Duitse consument relatief weinig geld uitgeeft aan een nieuwe keuken en dat de kraan in het hele aankoopproces de sluitpost is. Deze wordt als allerlaatst uitgezocht, zelfs ná het afvalsysteem. Wij hebben tegen dealers gezegd: this is not just a tap. Je moet de keuze voor wel of geen Quooker veel eerder in het proces voorleggen. Het moment waarop de afweging gemaakt wordt voor een stoomoven of kookveldafzuiging, is ook het moment om het over een Quooker te hebben. Hij hoort op het lijstje keukenapparatuur thuis.’ 

Flexibel zijn 

Die strategie werkt: inmiddels is in Duitsland een kritische massa in bezit van een Quooker. De introductie van de CUBE heeft daarbij geholpen, want Duitsers drinken graag bruiswater. Daniel is er trots op dat er in Duitsland alleen al in het afgelopen jaar meer dan 31 miljoen liter bruiswater is getapt met de CUBE. ‘Denk je eens in: daarmee zijn 31 miljoen plastic waterflessen uitgespaard! Dat is een boodschap waar de Duitse consument gevoelig voor is.’ 

Nog een leuk weetje: het is vanwege de Duitse markt dat Quooker de Flex ontwikkeld heeft. Veel Duitse huishoudens zijn namelijk gewend aan een uittrekslang in hun kraan. 71% van de Quookers die in Duitsland verkocht worden, is dan ook een Flex.  

Uitdagingen in de markt 

Over vijf jaar hoopt Daniel, die inmiddels leidinggeeft aan een team van negentig man, een groei van 50% te hebben bewerkstelligd. Dat is ambitieus, want de Duitse markt zet hem voor hoop uitdagingen. ‘Corona, torenhoge inflatie en prijsstijgingen in de bouwwereld hebben de laatste jaren gezorgd voor veel druk op de keukenmarkt. Tegelijkertijd maakt die dynamiek in de markt mijn baan zo leuk. Het houdt mij fris en scherp. Die mentaliteit moet je hebben, als je bij Quooker werkt. Je moet om je heen blijven kijken en snel kunnen schakelen.’ 

 Geplaatst op 14-04-2025

Dit vind je misschien ook leuk:

Sam Smeets Antoine de Haan Quooker

Quooker introduceert The Quooker Way of Working voor leveranciers

Om onze Quooker-systemen te kunnen maken, halen we grondstoffen en onderdelen uit binnen- en buitenland...

Nieuwbouw Quooker

Quooker groeit door in de Rotterdamse regio

Quooker bouwt in Nieuw Reijerwaard! Op 13 mei 2024 is de eerste paal...

Philipe van der Loo is onze landenmanager in de Verenigde Arabische Emiraten

Philipe van der Loo is onze landenmanager in de Verenigde Arabische Emiraten

In 2015 zette Quooker voor het eerst voet op de markt in de Verenigde Arabische Emiraten...

Kom werken bij Quooker

Kom werken bij Quooker en bouw mee aan ons snel groeiende succes. Van productie tot logistiek, en van facilities tot IT, er is altijd een vacature die bij jou past.